Friday, August 15, 2008

ZAID IBRAHIM YANG DUNGU ATAU STEPHEN DOSS YANG BANGANG? (NOT BANGGANG)


Keratan di atas telah saya petik dari laman blog stephendoss.blogspot.com. Bagaimana seorang yang dikatakan Presiden Persatuan Pelajar Malaysia mengeluarkan kata-kata dan juga melontarkan idea seperti budak sekolah rendah yang saya anggap cetek dan bebal pemikirannya ataupun di sini ingin saya gelarkan nya ‘The Stupid Kelinga’.

Mengikut petikan di atas ‘The Stupid Kelinga’ ini telah menyelar Ketua UMNO bahagian Cheras iaitu Datuk Syed Ali Alhabshee dan juga mengutuk Parti UMNO Bahagian Cheras yang dikatakan gila glamour dan bangang. Dan kenyataannya yang paling bangang mengenai tidak perlunya campurtangan Zaid Ibrahim yang merupakan Menteri yang bertanggung jawab bagi hal ehwal perundangan negara dalam kes penganjuran ‘Forum Memeluk Islam’ yang telah dianjurkan oleh Majlis Peguam baru-baru ini. Menurut beliau lagi Menteri ini hanya akan bertanggungjawab kepada semua rakyat Malaysia dan bukan hanya untuk orang Melayu dan UMNO sahaja.

Apakah mereka yang hadir di dalam demontrasi itu bukan rakyat? Adakah mereka (Majlis peguam) yang menganjurkan Forum terbuka tersebut merupakan sebuah organisasi yang terdiri dari mereka-mereka yang bertanggungjawab dalam menegakkan dan melaksanakan sistem perundangan di negara ini? Bukankah para peguam-peguam ini juga rakyat? Apa salahnya tentang teguran Datuk Syed Ali Alhabshee ini kepada Zaid Ibrahim ini? Dan apa salahnya sebagai seorang melayu menegur saudara melayunya sendiri demi untuk kebaikan dan mencari penyelesaian bersama. Dan apa salahnya beliau sebagai seorang Ketua Bahagian UMNO menyampaikan desakan yang telah dibuat oleh orang-orang UMNO bahagian Cheras sendiri ?

Mengapa pula ‘The Stupid Kelinga’ ini beriya-iya benar mempertahankan dan menjadi jurucakap kepada Menteri Undang-Undang ini ? ‘The Stupid Kelinga’ ini mungkin semasa menulis cerita ini di dalam blog beliau berada dalam keadaan sedang mabuk todi ataupun Maharaja. Mungkin saudara Zaid Ibrahim ini ada bersama-sama beliau pada masa itu juga dan menyuruh ‘The Stupid Kelinga’ ini bersuara bagi pihak beliau kerana tidak berani berdepan sendiri dengan pemimpin UMNO ini.

Seperti yang telah diwar-warkan dimedia massa, Perdana Menteri, Timbalan Perdana Menteri, Menteri Pelajaran, Menteri Dalam Negeri, Presiden PAS, Pertubuhan-pertubuhan NGO dan ramai lagi (kecuali Penasihat PKR) telah berani dan penuh rasa tanggungjawab menyelar dan memberi amaran berkenaan Majlis forum tersebut. Tetapi mengapa Menteri Undang-undang ini diam seribu bahasa dan tidak langsung mengeluarkan sebarang kenyataannya dan menyelar berkenaan forum tersebut? Dan sebagai seorang Islam , adakah perasaan dan hati beliau ini tidak merasakan perkara tersebut begitu sensitif seperti yang orang islam di negara ini rasakan dan beliau sepatutnya bertindak dengan bijak dalam menangani isu tersebut supaya keharmonian rakyat selama ini terjamin dan tidak menjadi ‘KECOH’ seperti apa yang telah berlaku dan seperti yang saya telah ulaskan sebelum ini.

Berkenaan cadangan ‘The stupid Kelinga’ ini berkenaan supaya ahli politik tidak dibenarkan memegang jawatan dalam kabinet merupakan kenyataan seorang yang tidak berfikir dahulu sebelum membuat kenyataan. Apakah ‘The Stupid Kelinga’ ini memang dungu lagi bangang. Ataupun memang benarkah kenyataan beliau ini dinyatakan dalam keadaan beliau ini sedang mabuk todi? Saya malas nak cerita panjang-panjang berkenaan kata-kata orang yang sedang mabuk todi ini. Anda baca sendiri dan anda buatlah kesimpulan tentang kenyataan ‘The Stupid Kelinga’ ini dilaman blog beliau di stephendoss.blogspot.com.

Anda juga saya galakkan memberi komen berkenaan hal ini di blog saya ini. Saya tahu ‘The Stupid Kelinga’ ini memang suka membaca dan mengikuti perkembangan blog saya ini bersama rakan-rakannya yang lain. Beliau juga ada menyiarkan berkenaan blog ‘akubencipaklah’ ini di laman blog beliau. Saya juga antara pembaca setia blog beliau ini, tidak sah kalau saya tidak mengikutinya hari-hari.

Yang nyatanya ‘The Stupid Kelinga’ ini nampaknya seperti menyokong majlis forum yang telah diadakan oleh majlis peguam tempoh hari. Dan sikap berdiam diri Menteri Undang-Undang ini juga amatlah mengecewakan rakyat terutamanya orang-orang Islam di negara ini. Buat pengetahuan Stephen doss ini orang-orang islam bukan hanya terdiri daripada orang-orang melayu sahaja, Orang-orang islam ini ada juga terdiri daripada bangsa lain seperti dari bangsa cina, bangsa ‘kelinga’, bangsa afrika, bangsa Amerika, bangsa arab dan pelbagai lagi bangsa yang ada di dunia ini, kecuali bangsa Yahudi sahaja yang tidak akan bertukar kepada Islam.

Seperkara lagi, saya merasakan amat curiga dan was-was tentang ‘The Stupid Kelinga’ ini yang bersikap low profil tetapi amat garang dan sungguh sangat berkuasa di belakang tabir mengalahkan peranan Perdana Menteri sendiri . Dan beliau ini juga dikatakan sahabat baik sehidup semati kepada menantu Perdana Menteri kita iaitu saudara Khairy Jamaluddin. Dan menurut sejarah, ‘the Stupid kelinga’ ini juga merupakan bekas ahli Parti Keadilan Rakyat pada suatu masa dahulu.

Kemungkinan, adakah beliau ini mempunyai agenda dan merancang sesuatu bagi pihak kuasa asing mencapai matlamat dan tujuan mereka di dalam menentukan hal ehwal politik dan pemerintahan di negara ini? Nampaknya peranan beliau ini sama seperti nama-nama yang pernah dilabelkan oleh para-para blogger tempatan sebagai agen kuasa asing seperti Kalimullah dan Brendan Parera ini. AWAS dengan ‘The Stupid Kelinga’ ini. Jika kemungkinan saya ini salah, secara terbuka saya ingin memohon maaf kepada ‘The Stupid Kelinga’ ini berkenaan kenyataan saya ini tadi.

Kepada ‘The Stupid Kelinga’ dan kepada anda yang merasa benci dengan tulisan saya ini, ini cuma lah luahan dan pandangan dari seorang rakyat biasa yang tidak ada apa-apa kepentinganpun di dalam menentukan ataupun mencampuri urusan hal ehwal dalam negara ini kecuali hak sebagai pengundi sahaja. Tetapi sebagai seorang pengundi berdaftar dan sah saya berhak menilaikan dan mengambil tahu juga tentang apa yang telah, sedang dan akan berlaku tentang masa depan negara kita ini. Saya bukannya seorang blogger yang terkenal namanya ataupun ingin mencari populariti murahan melalui tulisan saya di laman blog saya ini.

Sebagai rakyat biasa juga saya juga berhak dan boleh memiliki blog sendiri dan menyatakan apa yang ingin saya luah dan katakan di sini. Jika anda juga boleh menghentam mana-mana pemimpin terutamanya pemimpin melayu saya juga boleh melakukannya seperti anda. Cuma anda mungkin mempunyai ramai pembaca dan mempunyai ‘kabel fiber optic’ anda terlalu kuat dengan mana-mana pemimpin yang berpengaruh, tetapi siapalah saya yang cuma rakan-rakan terdekat sahaja yang mengikuti dan membacanya. Dan saya juga tidak takut ataupun gentar untuk meluahkan apa yang saya rasa untuk diluahkan. Dan akhir sekali sebagai manusia biasa yang tidak lepas melakukan kesalahan, saya memohon ampun dan maaf kepada mereka-mereka ini tentang apa yang telah saya nyatakan berkenaan tajuk ini di blog saya ini yang mungkin menyentuh hati dan perasaanmereka yang agak ‘sensitif’ bila membacanya.