Thursday, July 10, 2008

NAJIB YOU DID RIGHT?

[Dipetik dari Blog BigGuy : 9 Julai 2008]

Ijabah2u.com: Amal Jariah Dari Keuntungan E-dagang

Sebuah portal telah dibangunkan yang mempunyai hasrat untuk pembangunan ummah melalui amal jariah, yang diusahakan setelah keuntungan dijana melalui e-dagang. Yayasan Al-Ijabah telah berjaya membangunkan laman web www.ijabah2u.com, portal perniagaan dengan pembayaran menggunakan e-tunai MEPSCASH dalam MyKad.

Timbalan Perdana Menteri Dato’ Seri Mohd. Najib Tun Razak telah bersetuju untuk menjadi penaung program yang mengabungkan e-dagang, kemudahan bagi orang ramai dan amal jariah dalam satu program. Pelancaran ‘lembut’ (soft launch) telah dilakukan Sabtu 5 Julai 2008 lepas.

Selaras dengan dasar kerajaan yang menekankan ICT sebagai salah satu teknologi mesra pengguna, adanya portal Ijabah2u.com adalah tepat pada masanya. MyKad, sebagai kad pintar telah dikeluarkan sejak tahun 2000 dan pelbagai usaha bersepadu telah dilakukan bagi mempromosikan MyKad dalam penggunaannya selain sebagai kad pengenalan diri.

Dato’ Seri Najib berbangga kerana Yayasan Al-Ijabah peka dengan kemajuan teknologi dan menjadi perintis dalam membangunkan portal perniagaan untuk menampung kos operasinya. Sebahagian dari hasil transaksi portal Ijabah2u.com akan disumbangkan kepada rumah Ijabah Anak Yatim dan Al-Hafiz.

Ini merupakan projek ulung seumpamanya diMalaysia yang layak dikategorikan sebagai pembangunan ‘Modal Insan’, dimana pembangunan masyarakat diusahakan dari keuntungan perniagaan yang berpunca dari teknologi kommunikasi. My Kad mempunyai perisian MEPS Cash sediada yang membolehkan sesiapa sahaja mengunakan transaksi e-purse dengan mudah, murah dan effisyen, serta mengurangkan risiko disamun.